Starostlivosť o automobil

Starostlivosť o automobil je neoddeliteľnou súčasťou života každého motoristu, ktorý chce udržať svoje vozidlo v bezchybnom stave a zabezpečiť si bezpečnú a plynulú jazdu. V našom magazíne nájdete komplexný sprievodca pre pravidelnú údržbu, od tipov na čistenia interiéru, výberu kvalitných čistiacich prostriedkov, až po odporúčania pre technické prehliadky a výmenu spotrebného materiálu.
Sledujte náš magazín a buďte vždy informovaní o najnovších trendoch a inovatívnych produktoch v oblasti starostlivosti o automobily.
Chladené sklo, temperované sklo, tónované sklo: Ako správne čistiť rôzne typy skiel?

Zrkadlá a sklenené plochy sú doslova magnetmi na nečistoty, aj keď ich čistíte pravidelne. Navyše, napriek dôslednému čisteniu výsledok nemusí byť uspokojivý. Sklo nikdy nevyzerá úplne čisté, nech robíte, čo robíte, stále na ňom ostávajú šmuhy. A to by mohlo byť znamením, že je potrebné zvážiť používané prípravky, pomôcky aj techniku.  

Rôzne typy skla, ktoré nájdete na oknách, dverách sprchového kútu, konferenčnom stolíku, ako čelné sklo v aute, sklenené výplne dverí či zrkadlá, si vyžadujú rôzny prístup.

Chladené sklo, temperované sklo, tónované sklo Ako správne čistiť rôzne typy skiel Blog

Prispôsobte techniku čistenia typu skla

Možno ste sa doteraz pri čistení skla nezamýšľali nad tým, o aký typ skla ide a aké má požiadavky na údržbu. To by ste mali zmeniť. Neexistuje totiž univerzálna technika, ktorá je účinná a bezpečná pre všetky materiály. Poďme sa teda pozrieť na bežné typy skla a ako ich čistiť.

Chladené sklo

Chladené sklo je pomerne bežným typom skla a je viac ako pravdepodobné, že toto sklo máte vo svojich oknách. Sklo sa vytvára procesom pomalého ochladzovania skla, aby sa uvoľnilo vnútorné napätie po jeho vytvorení. Okno vyrobené z tohto typu skla sa pri rozbití rozbije na veľké kusy. Toto sklo je zvyčajne ploché a veľmi ľahko sa čistí.

Odporúčaná metóda je použiť vodu, saponát na riad, stierku a utierku z mikrovlákna. Ak sú na sklo prichytené drobné nečistoty, opatrne ich zoškrabte žiletkou. Na takéto sklo výborne funguje aj profesionálny čistič, ktorý dodá sklu hydrofóbne vlastnosti, napríklad TENZI Glass Quartz GT 1L.

Tepelne spevnené sklo 

Tepelne spevnené sklo TVG, nazývané tiež polokalené, má praktické využitie v stavebníctve. Vyznačuje sa väčšou mechanickou a tepelnou pevnosťou.  V prípade rozbitia sa toto sklo roztriešti na veľké kusy a preto musí byť používané s bezpečnostnou fóliou. Najčastejšie sa používa v dvoch vrstvách, ktoré sú vzájomne zlaminované bezpečnostnou fóliou. 

Tento typ skla toleruje rýchle zmeny teploty, no vidieť na ňom škvrny a šmuhy. Pri čistení tepelne spevneného skla postupujte podľa rovnakých techník ako pri čistení chladeného skla, avšak bez použitia žiletky. 

Tvrdené sklo

Tvrdené sklo môže byť až 5x pevnejšie ako chladené sklo. Často sa označuje ako bezpečnostné sklo, pretože keď sa rozbije, rozpadne sa na malé kúsky, ktoré zabránia vážnemu zraneniu.

Tvrdené sklo je jedným z najodolnejších typov skla na čistenie. Veľmi ľahko sa poškriabe, preto sa uistite, že používate kvalitný čistič a utierku z mikrovlákna. Používajte iba mierny tlak. 

Potiahnuté a tónované sklo

Od tónovaných okien cez nízkoemisné sklá (Low-E) až po sklá s reflexnými filmami, potiahnuté povrchy sú určené na zabránenie hromadeniu tepla vo vašej domácnosti alebo aute. Zvyčajne majú na povrchu nanesený film alebo povlak, ktorý zabraňuje ultrafialovým lúčom prehrievať váš domov.

Tieto okná sú pomerne drahé a dôrazne sa odporúča nepoužívať žiadne čističe okien, ktoré obsahujú čpavok. Je nevyhnutné, aby sa v čističi nenachádzal žiadny druh abrazívneho materiálu. Ideálnym spôsobom čistenia tohto okna je mydlová voda, prípadne čistič bez amoniaku a utierka z mikrovlákna.

Prochem.sk umývanie okien na aute V2

Autosklá

Čisté sklo na aute zvyšuje nielen pohodu vodiča a spolujazdcov, ale najmä bezpečnosť počas jazdy. Zvyčajne funguje umývanie v bezkontaktnej autoumyvárni, ak zvolíte správny program. Ibaže žiadna autoumyváreň vám neumyje okná z vnútornej strany. Tu prichádzate na rad vy.

Na čistenie vnútornej strany okien použite účinný a jemný čistič na sklá. Aby ste sa dostali do všetkých rohov a ťažko dostupných miest, pomôžete si stierku s dlhou rúčkou. Odporúčame aj prípravok TENZI Top Glass Premium GT, ktorý účinne bojuje so zahmlievaním. 

Zrkadlá

Ak chcete mať zrkadlo v kúpeľni či v chodbe bez šmúh, je potrebné nájsť čistiaci prostriedok, ktorý nezanecháva šmuhy. Na zaschnuté zvyšky pasty, očnej linky či maskary alebo laku na vlasy môžete použiť lieh, ktorý nanesiete na vatový tampón.

Vyskúšajte napríklad prípravok Tenzi HomePro Sklenené povrchy, ktorý čistí, leští a odmasťuje, pričom nezanecháva šmuhy a svetelné odlesky. Prípravok je v rozprašovači, stačí vám už iba jemná handrička z mikrovlákna. 

Na záver

Čistenie okien sa môže zdať jednoduché, no pri čistení je dôležité poznať rozdiel medzi typmi skiel. Poškriabanie skla je prakticky nemožné opraviť a môže to byť drahé.  

Čistenie okien je časovo náročné, preto je dobre mať poruke prípravok, ktorý vráti sklu čistotu a lesk. Aj správna technika pomôže. Všeobecná rada, ktorú by vám odporučila každá dobra gazdinka, je: neumývajte sklenené plochy, keď na ne svieti slnko. Takto ľahko predídete tvorbe šmúh.

Nitrilové rukavice pre maximálnu ochranu rúk: Spoznajte výhody ich používania

 Rukavice z umelého latexu – aj takto by sme mohli definovať nitrilové rukavice, ktoré pri svojej práci bežne používajú mechanici a technici. Sú však vhodné pre každého, kto hľadá maximálnu ochranu rúk. Sú lepšie ako latex, vinyl a iné podobné materiály, pretože ponúkajú lepšiu ochranu, väčšie pohodlie a menšie riziko alergie. Čo je nitril a čím sú nitrilové rukavice také výnimočné?

Rukavice dizajn

Čo sú nitrilové rukavice?

Nitrilové rukavice sa dostali do popredia v deväťdesiatych rokoch minulého storočia ako alternatíva k latexu. Aj keď nie sú také elastické a flexibilné ako ich latexové náprotivky, jednorazové nitrilové rukavice sú výrazne pevnejšie a odolnejšie voči chemikáliám

Sú vyrobené zo syntetického kaučuku, nazývaného aj umelý latex. Je známy pod označením „nitril“. Tieto rukavice sú vhodné pre ľudí s alergiou na latex, pretože latex neobsahujú, čím minimalizujú riziko alergických reakcií.

Nitrilové rukavice sú k dispozícii v rôznych veľkostiach a hrúbkach, čo umožňuje výber vhodnej varianty podľa konkrétnych potrieb. Ich využitie nie je obmedzené len na jedno prostredie. Sú ideálne pre použitie v nemocniciach, na staveniskách, v chemických laboratóriách a ďalších odvetviach, kde je potrebná ochrana rúk. Ich popularita v bežných supermarketoch môže súvisieť so zvýšeným povedomím o ich hypoalergénnej vlastnosti.

Jednorazové nitrilové rukavice majú niekoľko výhod, vďaka ktorým sú celkovo tou najlepšou voľbou. Tu je 6 hlavných dôvodov, prečo sú nitrilové rukavice lepšie ako latexové a vinylové.

Trvanlivosť a ochrana proti kontaminácii

Hoci nitril nie je taký flexibilný ako prírodný latex, je približne 3 až 5-krát odolnejší proti prepichnutiu, vďaka čomu môžete v prípade potreby nosiť rukavice dlhšie. Táto vlastnosť tiež chráni vaše ruky pred vystavením krvou prenášaným patogénom, vďaka čomu sú rukavice vynikajúcou voľbou v lekárskom a zdravotníckom prostredí.

Nitrilové chirurgické rukavice sú hrubé od 4 do 8 mm. Aj tu platí, čím je rukavica hrubšia, tým je odolnejšia proti roztrhnutiu a prepichnutiu. Tenšie rukavice zas poskytujú väčšiu flexibilitu a obratnosť. 

Silná bariéra a chemická odolnosť

Vďaka spôsobu, akým je nitril vyrobený, je podstatne odolnejší voči chemikáliám, olejom a kyselinám ako prírodný kaučuk. Vďaka tejto vynikajúcej chemickej odolnosti sa nitrilové rukavice vo veľkom používajú v priemyselných oblastiach, ako je automobilový priemysel, inštalatérske práce, sanitárne práce, lakovne, výrobný priemysel a ďalšie náročné odvetvia.

Hypoalergénne

Na rozdiel od latexových rukavíc, jednorazové nitrilové rukavice môžu používať všetci, a to bez obáv z alergií. Latex je známy tým, že spôsobuje alergické reakcie. Nitril je ideálnou alternatívou, ak ste alergickí na latex, alebo ak sa obávate alergickej reakcie u svojich klientov. Preto sú ideálne pre lekárov a zubárov, ale aj pre pracovníkov v kozmetických a kaderníckych salónoch, v tetovacom štúdiu a pod.

Nitril sa prispôsobí tvaru vašej ruky

Keď sú nitrilové rukavice ohrievané prirodzeným telesným teplom, dokážu sa prispôsobiť tvaru ruky, čo zvyšuje ich priľnavosť a zároveň hmatovú citlivosť nositeľa. Samotné nitrilové rukavice majú tiež nižší koeficient trenia, vďaka čomu sa ľahšie nasadzujú a skladajú z rúk.

Veľká odolnosť voči teplote a vode

Nitril má tiež vysoké vodoodolné vlastnosti, takže môžete v nich pracovať bez obáv, že sa rýchlo premočia a materiál sa oslabí. Nitril vydrží teplotný rozsah od −40 až 108 °C, vďaka čomu sú ideálne pre profesie, kde sa musíte dotýkať horúcich alebo naopak, príliš studených povrchov.

Rôzne dĺžky manžety pre rôzne činnosti

Nitrilové rukavice sú dostupné s rôznymi dĺžkami manžety, vďaka čomu sú vhodné pre rôzne činnosti.  Štandardné rukavice s krátkou manžetou sú vhodné na domáce a krátkodobé používanie. Ak ich plánujete mať na ruke dlhú dobu alebo ich budete používať v náročnom prostredí, voľte rukavice s manžetou dlhou 20 – 30 cm. Ochránia vás od končekov prstov až po predlaktia.

 Nitrilove VS Latexove rukavice

Nitril vs. Latex

Najväčšou výhodou latexu je pohodlie. Aj keď nitril od svojho uvedenia na trh prešiel dlhú cestu, latexové rukavice sú stále vo všeobecnosti pohodlnejšie ako nitrilové.

Nitril je však:

  • až trikrát odolnejší voči prepichnutiu ako latex;
  • bezpečnejší ako latex, pretože nespôsobuje alergie;
  • odolnejší voči chemikáliám.

Na záver

Bez ohľadu na to, v akom odvetví pracujete, alebo akú úlohu máte pred sebou, jednorazové nitrilové rukavice sú pre vás najlepšou voľbou, pretože ponúkajú množstvo skvelých vlastností. Sú hypoalergénne, odolné voči chemikáliám a kyselinám, sú pevné a odolné voči prepichnutiu a dokážu sa perfektne prispôsobiť tvaru vašej ruky.

Ako na obnovu farby vozidla: Fólia alebo Plasti Dip?

Určite ste sa už stretli s tým, že na auto sa nanášajú fólie, jednak kvôli ochrane laku, jednak pre obnovenie alebo zmenu farby. Počuli ste však už o dipovaní? Plasti Dip alebo Total Dip sa na rozdiel od fólie nelepí, strieka sa sprejom alebo natiera štetcom. Poďme sa bližšie pozrieť na ich výhody a nevýhody.

Folia vs dip clanok

Čo je čo?

Sotva sa rozhodnete medzi jedným alebo druhým, ak neviete, ako jednotlivé typy fungujú. Existuje niekoľko vecí, ktoré by ste mali vedieť a zvážiť vopred.

Fólie

Fólie predstavujú tenký materiál, ktorý sa lepí priamo na auto. Môže sa použiť na zmenu farby vášho auta, pridanie grafiky alebo dizajnu alebo na ochranu pôvodného laku pred poškriabaním a poškodením. Fólia je výbornou voľbou pre tých, ktorí hľadajú dlhodobé riešenie na zmenu a úpravu vzhľadu svojho auta.

Fólie sú obľúbené pre ľahkú inštaláciu a nízke náklady v porovnaní s kompletným lakovaním. Všetko, čo potrebujete, sú správne nástroje a trochu trpezlivosti.

Autofólie ponúkajú mnoho alternatív. Základ tvoria klasické priesvitné ochranné fólie, ktoré sú hrubšie a odolnejšie ako car wrap fólie. Nemenia farbu karosérie, keď sú nalepené, ani ich nie je vidieť. Ak sa však rozhodnete pre matné priesvitné fólie, tam spozorujete zmatnenie povrchu auta.

Spomínané car wrap fólie sa používajú najmä vtedy, ak chcete oživiť alebo celkom zmeniť farbu vozidla. Sú tenšie ako priesvitné fólie, preto aj ich ochranné vlastnosti sú menšie. Car wrap fólie však poskytujú priestor na kreativitu. Existujú rôzne farby, vzory, varianty, značky, dokonca si môžete navrhnúť vlastný motív.

Dipovanie

Plasti dip je tekutý produkt používaný na nátery exteriéru vozidiel. Ide o tekutú gumu, ktorá sa na karosériu nanáša sprejom, striekacou pištoľou alebo štetcom. Výhodou tiež je, že ho môžete použiť aj na pneumatiky a ráfiky, aby ste im dodali ochranu, čo v prípade autofólií nie je možné.

Tento viacúčelový syntetický gumový náter s vysokou flexibilitou (až 400%) sa jednoducho nanáša na vopred očistený a odmastený povrch. Rovnako jednoducho sa dá odstrániť. Ide teda o dočasné riešenie.

Aj pri dipovaní platí, že takáto vrstva vydrží niekoľko rokov. A čím je vrstva hrubšia, tým je aj odolnejšia voči kamienkom a škrabancom. K dispozícii je farebný dip, transparentný ochranný dip a vysokoodolný AutoFlex dip, ktorý by však mali nanášať profesionáli.

Folia vs dip clanok kolesa

Lepiť alebo striekať?

Dip aj fólia sú skvelé investície, ktoré dočasne menia dizajn vozidla, a zároveň chránia váš automobil. Hoci sú si veľmi podobné, je tu zopár rozdielov. Posúďte sami, ktorý je lepší.

Výhody autofólií:

  • Nekonečné možnosti, rôzne farby, vzory, matné, lesklé a pod.
  • Farebné fólie sú vynikajúce, ak potrebujete prekryť drobné poškodenia laku.
  • Poskytujú ochranu laku na niekoľko rokov.
  • Chránia pred poškodením kamienkami, UV žiarením, poveternostnými podmienkami, zabránia poškodeniu laku aj pri drobných nehodách na parkovisku.
  • Ak dôjde k poškriabaniu, poškodená je iba fólia, lak ostáva nedotknutý.
  • Aplikácia je jednoduchá a zvládnete ju aj sami.
  • Dajú sa leštiť a voskovať.
  • Pri poškodení vymeníte iba konkrétnu časť fólie.
  • Kedykoľvek ich môžete odstrániť.

Nevýhody autofólií:

  • Aplikácia si vyžaduje určitú zručnosť a je prácnejšia.
  • Zložito tvarované kusy fólie, napr. na spätné zrkadlá, je zložité nalepiť.
  • Ak nalepovanie zveríte profesionálnej firme, náklady sa môžu citeľne zvýšiť.
  • Pri odstránení fólií môžu na laku ostať zvyšky lepidla.
  • Autofólie nie sú vhodné na dodatočne lakované časti, nakoľko pri odstraňovaní sa môže lak odlúpnuť.
  • Fólie kopírujú povrch, takže nedostatky budú viditeľné aj pod nimi.

Výhody dipovania:

  • Farebný dip dokáže celkom zmeniť farbu vozidla.
  • Rôzne farebné varianty.
  • Získate ochranu laku na niekoľko rokov.
  • Jednoduchá aplikácia hoci aj na 3D povrch, aj na pneumatiky a ráfiky.
  • Možné naniesť na akýkoľvek povrch: sklo, drevo, kov, lak a pod.
  • Pri poškodení sa dá znovu nastriekať poškodený diel, bez nutnosti striekať celé auto.
  • Ľahko odstrániteľný.

Nevýhody dipovania:

  • Ak sa aplikuje nesprávne, povrch nemusí byť hladký.
  • Počas aplikácie je nutné používať ochranné fólie kvôli ľahšiemu čisteniu po skončení práce.
  • Zložitejšia údržba karosérie. Je nutné použiť špeciálne prostriedky určené na starostlivosť o gumu.
  • Ak potrebujete prestriekať iba konkrétnu časť na aute, musíte ochrannou fóliou obaliť takmer celé auto.
  • Menej možností ako pri fóliách.
  • Dip sa nedá leštiť ani voskovať, iba profesionálne nanesený AutoFlex alebo CarDip.
  • Tenšie vrstvy nástreku sa ťažko odstraňujú.
Viete, aké kvapaliny v aute je potrebné kontrolovať a kedy ich meniť?

Väčšina z nás chodí na výmenu oleja, pričom sa zabúda na ďalšie prevádzkové kvapaliny, ktoré sú dôležité pre správny chod vozidla. Tieto kvapaliny zohrávajú významnú úlohu takmer vo všetkých systémoch auta, ovplyvňujú tiež spotrebu paliva a životnosť. Ich pravidelná kontrola chráni auto pred poruchou, mechanickým poškodením a, dokonca, pred nehodami, ktorým sa dá predísť. Naučte sa sledovať hladinu kvapalín vo vozidle, včas ich doplniť alebo vymeniť.

Viete, aké kvapaliny v aute je potrebné kontrolovať a kedy ich meniť clanok

Nie je to len o motorovom oleji

Vedeli ste, že auto potrebuje 6 základných tekutín, aby fungovalo efektívne? Ktoré to sú?

  • Motorový olej;
  • Chladiaca kvapalina;
  • Kvapalina do posilňovača riadenia;
  • Brzdová kvapalina;
  • Prevodový olej;
  • Zmes do ostrekovačov.

Motorový olej maže pohyblivé časti motora, ktoré prichádzajú do vzájomného kontaktu. Toto mazanie znižuje trenie, minimalizuje poškodenie a udržiava časti motora v dobrom stave.

Chladiaca kvapalina je známa aj ako nemrznúca zmes. Zabraňuje zamrznutiu motora v zime, zvyšuje bod varu chladiacej kvapaliny v lete a celoročne ho chráni pred koróziou.

Kvapalina posilňovača riadenia je jadrom hydraulického systému a umožňuje vám plynulo otáčať vozidlom. Ak je jej málo, môžete počuť nežiaduce zvuky z riadenia, točenie volantom je ťažšie a pod.

Brzdová kvapalina je jednou z najdôležitejších kvapalín, ktoré vaše auto potrebuje. Bez brzdovej kvapaliny by vaše vozidlo nebolo schopné zastaviť, keď stlačíte brzdový pedál. 

 

Prevodová kvapalina maže ozubené kolesá a ventily a zabezpečuje hladký chod prevodovky.

 

Zmes do ostrekovačov nemá priamy vplyv na výkon vozidla, avšak je dôležitá pre bezpečnú jazdu. Používa sa letná kvapalina do ostrekovačov  a zimná kvapalina do ostrekovačov.

 

Ako kontrolovať stav kvapalín?

Motorový olej – zaparkujte auto na rovnom povrchu a motor nechajte vychladnúť. Studený motor dáva oleju dostatok času, aby sa usadil na dne olejovej vane, čím získate presnejšie údaje. Otvorte kapotu auta. Vytiahnite mierku a utrite ju čistou handričkou. Opäť ju zasuňte späť. Po jej vytiahnutí môžete odčítať výšku hladiny. Olej dolejte, ak je pod hranicou mierky.

Chladiaca kvapalina – podobne ako pri kontrole oleja, aj pri kontrole hladiny chladiacej kvapaliny sa uistite, že je motor vychladený. Nepokúšajte sa otvárať uzáver chladiča, ak motor beží alebo je horúci, hrozí riziko popálenia. Odkrúťte uzáver pri chladiči a skontrolujete výšku hladiny podľa označenej miery. 

Kvapalina posilňovača riadenia – podobne ako v motorovom oleji a brzdovej kvapaline môžete v kvapaline posilňovača riadenia nájsť mierku na kontrolu hladiny. Ak kvapalina mierku nemá, na meranie hladiny použite značky minima/maxima.

Brzdová kvapalina – väčšina áut má nádržku brzdovej kvapaliny v motorovom priestore na strane vodiča. Aby ste ju skontrolovali, stačí sa pozrieť na farbu a hladinu kvapaliny. Brzdová kvapalina by mala byť priehľadná, nie zakalená ani tmavá. Uistite sa, že hladina je medzi indikátormi minima a maxima. 

Prevodová kvapalina – rovnako ako iné kvapaliny v aute, aj vaša prevodová kvapalina môže mať mierku, ktorú môžete použiť na kontrolu hladiny. Ak mierku nemá, kvapalinu bude potrebné skontrolovať v servise.

Zmes do ostrekovačov – toto je najjednoduchšia kontrola kvapaliny. Jednoducho otvoríte kapotu auta a nájdite nádržku pre zmes do ostrekovačov.

Na záver

Jazdiť s nedostatočným množstvom kvapalín môže spôsobiť rôzne problémy, napr. zadretie komponentov, ako je motor a prevodovka; zlyhanie bŕzd a posilňovača riadenia; vzniká tiež riziko ohrozenia cestujúcich.

Urobte si čas na pravidelnú kontrolu kvapalín vo vašom aute a nikdy nevynechajte naplánovanú kontrolu v servise. Našťastie, novšie vozidlá sú vybavené arzenálom meradiel na monitorovanie hladín kvapalín. Avšak, už viete, ako na to, zvyknite si tak robiť pravidelne. A keď už máte kapotu otvorenú, čo myslíte, nie je potrebné vyčistiť motorový priestor? Napríklad čističom TENZI Detailer Motorplast alebo aktívnou penou TENZI Detailer Clean engine.

 

Čo by mal mať každý dobrý detailer

Vložiť sa naplno do nejakého koníčka je náročné na čas aj financie. Autodetailing je precízny, detailný a vyžaduje si celého človeka. Autodetailing je o dôkladnom čistení a ošetrení auta, centimeter po centimetri, exteriér aj interiér, vaše vozidlo sa cíti ako v profesionálnom kozmetickom salóne.

Mnohí vodiči auto našampónujú, spláchnu, možno osušia. Povysávajú interiér a vymenia vôňu v autoosviežovači. Potom sú tu takí, ktorí svoje auto poriadne rozmaznávajú. Aj vy ste prepadli detailovaniu? Čo ako detailer potrebujete a ako správne ošetrovať exteriér auta?

Čo by mal mať každý dobrý detailer clanokv

Čo je autodetailing?

Autodetailing je obnova vzhľadu auta na profesionálnej úrovni. Ide o starostlivosť a údržbu interiéru a exteriéru, čistenie a ošetrenie autolaku, okien a svetiel, čalúnenia a ďalších estetických prvkov. Detailisti používajú špeciálne čistiace prípravky a techniky. Pracujú zväčša v autoumyvárňach, predajniach áut alebo detailingových štúdiách. Aj z vás môže byť detailer. Stačí chuť a čas.

Čo potrebuje každý dobrý detailer?

Profesionálny detailer by vám predložil dlhý zoznam rôznych pomôcok a čistiacich prípravkov, ktoré mu uľahčujú prácu. Ak s detailingom iba začínate, vystačíte si s nejakými základnými pomôckami:

  • 2 vedrá na umývanie (jedno vedro na čistiaci roztok, druhé s čistou vodou na oplachovanie špongie);
  • Umývaciu rukavicu alebo špongiu, aplikátor;
  • Detailingový uterák na sušenie;
  • Detailingový štetec;
  • Predumývač alebo aktívnu penu;
  • Čistič skiel a okien;
  • Odmasťovač laku;
  • Čistič diskov a ráfikov;
  • Oživovač plastov a gumy;
  • Oživovač interiéru a pod.

Určite odporúčame aj vysokotlakový čistič tzv. wapku. Pre základnú výbavu vám tieto produkty a príslušenstvo budú úplne stačiť. 

Čistenie a údržba auta do detailov

Autodetailing je komplexný súbor čistenia vozidla, ktorý zahŕňa niekoľko drobných činností. Dnes sa zameriame na autodetailing exteriéru. Prinášame jednoduchý návod, ako na to:

Kolesá

Vždy začnite kolesami. Kolesá sú najšpinavejšie. Ak by ste si ich nechali na neskôr, mohli by ste si zašpiniť už vyčistené časti. Budete potrebovať kvalitný čistič pneumatík (gumových prvkov) a čistič diskov. Pomôžte si detailingovým štetcom, aby ste sa dostali aj na ťažšie dostupné miesta.

Predumytie

Opláchnite auto vodou, najlepšie pod vysokým tlakom. Takto sa vám odkryjú všetky nečistoty, ktoré sa prilepili na povrch auta. Použite napríklad Tenzi Detailer Odstraňovač hmyzu, s ktorým ľahko vyčistíte hmyz a iné organické nečistoty.

Aktívna pena

Aktívna pena uvoľní ďalšie nečistoty, ktoré sa na aute zachytili. Odporúčame použiť vysokotlakový čistič, ktorým penu dostanete na všetky miesta. Najlepšie je pH neutrálna aktívna pena, ktorá je šetrná k ochranným vrstvám na vozidle, napr. TENZI Neutral MAGIC FOAM Clear.

Metóda 2 vedier

Je dôležité používať kvalitný autošampón, čím sa znižuje pravdepodobnosť akéhokoľvek poškodenia. Naplňte jedno vedro umývacím roztokom, druhé obyčajnou vodou. Naneste na vozidlo umývací roztok, umývajte po malých častiach zhora nadol. Pred nanesením čerstvého umývacieho roztoku opláchnite rukavicu vo vedre s vodou. 

Dekontaminácia

Týka sa odstránenia náletovej hrdze a dechtu z povrchu auta. Vždy používajte kvalitné prípravky, najlepšie v rozprašovači. Následne auto opäť opláchnite, alebo aspoň miesta, na ktoré ste použili rozpúšťadlo.

Sušenie

Povrch auta vysušte detailingovým uterákom, ktorý je šetrný k laku. Začnite vždy v hornej časti a pokračujte smerom nadol. Je dôležité pracovať rýchlo, a zároveň dôkladne, aby ste nezanechali žiadne šmuhy.

Leštenie a vosk

Na nanesenie kvalitného lesku použite jemný aplikátor určený špeciálne na to. Autolak zabezpečte voskom alebo sealantom, ktorý uzavrie póry a udrží auto čo najdlhšie čisté. Tiež mu vráti farbu a vyzdvihne lesk a dodá mu ochrannú vrstvu.

Plastové a gumené prvky, sklá

Vyleštite plastové lišty, nárazníky a ostatné plastové a gumené prvky. Nakoniec si nechajte sklá a zrkadlá.Nezabudnite na svetlomety.

Na záver

Pomocou detailingového uteráka alebo handričky z mikrovlákna zbavte povrch auta všetkých potenciálnych zvyškov, ktoré zostali po lesku alebo voskovaní, ako aj odtlačkov prstov, ktoré ste mohli zanechať pri údržbe vozidla. Tieto dokončovacie úpravy sú veľmi dôležité, najmä pre finálny výsledok, ktorý sa celou touto procedúrou snažíte dosiahnuť.

Ako správne vyčistiť a uskladniť pneumatiky po zime

Túto otázku bude o niekoľko týždňov riešiť každý motorista, ktorý prezúva auto podľa ročného obdobia. Zložiť zimné pneumatiky, nasadiť letné a tie zimné na niekoľko mesiacov uskladniť tak, aby nezaberali príliš veľa miesta. Vyzerá to jednoducho, no také jednoduché to zas nie je. Sady pneumatík, či už zimných alebo letných, predstavujú nemalú investíciu, preto by sme mali urobiť všetko pre to, aby sme predĺžili ich životnosť.

Zimné pneumatiky nám zvyčajne slúžia od októbra do marca, potom by sme ich mali uložiť na letný spánok. Viete ako na to? Poradíme vám, ako pneumatiky vyčistiť a ošetriť, kde ich skladovať a kde určite nie.

Ako správne vyčistiť a uskladniť pneumatiky po zime clanok

Čisté a suché

Pneumatiky pred uskladnením dôkladne vyčistite. Vystriekať ich vodou v autoumyvárni nestačí. Môžu sa javiť ako čisté, vy však zaostrite aj na nečistoty, ktoré voľným okom nevidieť. Nie je to len o hygiene a estetike, správnou starostlivosťou predĺžite ich životnosť.

Ľad, sneh, blato, soľ, brzdný prach a ďalšie cestné nečistoty môžu časom korodovať a pneumatiku znehodnotiť. Vystačíte si s obyčajným mydlom alebo saponátom a vodou. Použite kefu s jemnými štetinami.

Nezabudnite na disky. Použite napríklad čistič Krvavé kolesá, ktorý viavže na seba železité nečistoty a prach. Na ošetrenie a zakonzervovanie pneumatík odporúčame zas TENZI Detailer Tire & Rubber.

Pneumatiky aj ráfiky dôkladne opláchnite. Nechajte ich prirodzene vysušiť, nie však na priamom slnku, alebo ich vyutierajte. V tomto kroku sa oplatí byť dôslední. Aj malá vlhkosť môže spôsobiť problémy.

 

V exteriéri alebo v interiéri?

Ak je to možné, uskladnite pneumatiky vo vnútri. Vaše pneumatiky sa rýchlejšie opotrebujú, ak sú vystavené horúcemu alebo chladnému počasiu vonku. Ak na to nemáte priestory, minimálne zdvihnite pneumatiky zo zeme, poukladajte ich na podložku, čím minimalizujete styk s vlhkosťou. Odborníci odporúčajú gumy zabaliť. Vhodné sú špeciálne kryty na pneumatikami, vystačíte si však aj s odpadkovými vrecami.

Ideálne je, ak vašim gumám vyhradíte miesto niekde vo vnútri, v garáži, v pivnici alebo na povale. Chladné, suché a čisté prostredie ponúka najlepšie podmienky na to, aby sa zachovali vlastnosti pneumatík. Dbajte, aby na ne nedopadalo priame slnečné svetlo. Držte ich tiež bokom od tepelného zdroja či vodovodného potrubia.

Nepriateľom pneumatík sú tiež chemikálie a ozón. Skladujte ich preto ďalej od regálov s rôznymi rozpúšťadlami, mazivami a farbami, od nádob s palivom, ale aj od generátora, kompresora, kalových čerpadiel, pecí a pod.

Ako správne vyčistiť a uskladniť pneumatiky po zime V3

Na diskoch alebo bez diskov

To, či odkladáte pneu na diskoch alebo bez diskov, určuje, ako by ste ich mali správne skladovať. Pneumatiky na diskoch naukladajte na seba (horizontálne). Raz za čas zmeňte ich poradie, aby nedošlo k deformáciám. Gumy s ráfikmi môžete tiež zavesiť. Vďaka diskom sú dostatočne pevné, aby držali svoj tvar. Investujte do stojana na pneumatiky, takto im zabezpečíte najlepšiu polohu.

Pneumatiky bez diskov akceptujú jedinú polohu: postavte ich vertikálne vedľa seba. Nezabudnite na pravidelné otáčanie, aby sa gumy dlhým státím na rovnakom mieste a v jednej pozícii nepoškodili.

Vaše pneumatiky v autoservise alebo u predajcu

Skladovanie pneumatík doma je často komplikované, pretože nie všade sa dajú vytvoriť optimálne podmienky. Navyše, nie každý má na to priestorovú kapacitu. Ak ste aj vy v situácii, že neviete, kam s nimi, zverte ich do rúk profesionálov. Mnohé autoservisy a autodielne ponúkajú túto službu, odložiť si ich môžete aj priamo u predajcu pneumatík.

Hoci sa každý z nás teší na jar a leto, s prezúvaním pneumatík sa veľmi neponáhľajte. Počasie na Slovensku je zradné, preto s letnými gumami počkajte, kým to nebude skutočne bezpečné.

Ako ošetrovať polymérové nátery

Ochranné nátery na aute sú najlepším spôsobom, ako sa postarať o vzhľad nášho auta. Je to zároveň najodolnejšie riešenie, aby autolak vyzeral, akoby ste s autom práve prišli z lakovne. Je hlboký, hladký a žiarivý. Ibaže natiahnutím ochrannej polymérovej vrstvy to nekončí. Mnohí motoristi si totiž myslia, že keď auto má keramický povlak alebo grafénový náter, všetko, čo musia riešiť, je plná nádrž a plánovanie víkendového výletu. Aj polymérové nátery potrebujú trochu pozornosti. Zisťovali sme u odborníkov, ako správne ošetrovať polymérové nátery.

Ako ošetrovať polymérové nátery Clanok

Polymérové nátery sa zvyčajne nanášajú na najzraniteľnejšie časti auta, ako sú autolak, nárzaníky, kľučky dverí a iné exponované časti. Pre maximálnu ochranu ich možno aplikovať na celý vonkajší povrch. Existujú dokonca produkty, ktoré sú bezpečné pri použití na sklá a svetlá. Napríklad TENZI Detailer Wet Vosk 600 ml ponúka super hydrofóbnu ochranu nielen laku, ale aj sklám.

Ošetrovať polymérové nátery by ste mali z jednoduchých dôvodov. Zabezpečíte dlhšiu trvanlivosť náteru, udržíte jeho účinnosť, zachováte lesklý a elegantný vzhľad vášho auto, a nakoniec, chránite svoju investíciu.

Po aplikovaní

Celá starostlivosť o polymérové nátery začína krátko po ich nanesení. Nátery potrebujú niekoľko dní na to, aby správne vytvrdli, preto práve prvé dni po aplikácií sú rozhodujúce. Čo radia odborníci? Auto s čerstvým polymérovým náterom by sa prvých sedem dní nemalo umývať ani voskovať. Je to preto, že vlhkosť medzi povrchom auta a ochrannou vrstvou sa stále vyparuje, kým vrstva celkom priľne k povrchu. Akýkoľvek neprimeraný zásah môže narušiť vytvrdzovanie polyméru. Aj keď je to takmer nemožné, najlepšie je prvých sedem dní na aute nejazdiť. Predídete tak riziku poškodenia náteru pred jeho správnym vytvrdením.

Pravidelné umývanie

Keramický alebo iný ochranný náter má niekoľko vynikajúcich schopností, no samočistenie medzi nimi nie je. Preto, aby ste ho zachovali v čo najlepšej kondícií, je nevyhnutné pravidelné umývanie vozidla. Tu však musíme upozorniť, aby ste sa vyhli agresívnym prípravkom, drsným špongiám a handričkám, jednoducho čomukoľvek, čo môže náter poškrabať alebo inak znehodnotiť.

Ak umývate auto vonku, umývanie si naplánujte, keď je pod mrakom. Neumývajte auto na priamom slnku, ani ihneď po odparkovaní, keď je ešte horúce. Slnečné lúče a horúci lak môžu spôsobiť rýchle odparovanie vody, čo vedie k tvorbe vodných škvŕn.

Na umývanie používajte vždy čistú rukavicu alebo handričku. Aj drobné zachytené nečistoty môžu ochrannú vrstvu na aute nenávratne poškrabať. Vždy umývajte od hora nadol, teda od najmenej znečisteného povrchu po najviac znečistené miesta.

Použite špeciálny prípravok na umývanie auta s polymérovým náterom. Radšej investujte do kvalitného produktu, ktorý dokáže znásobiť účinok polymérového náteru. Použite napríklad TENZI Detailer Quartz Šampón 770 ml, ktorý je špeciálne určený na umývanie vozidiel s keramickou ochrannou vrstvou. Rovnako účinná je aj bohatá pena pre ručné umývanie áut TENZI ProDetailing Foam WHITE.

Na záver vozidlo vždy dôkladne opláchnite. Ak sa chystáte použiť tlakový čistič, dodržte odstup od vozidla min. 1 m. Silný nekontrolovateľný tlak vody môže spôsobiť poškodenie polymérového náteru.

Povrch vozidla vysušte uterákom alebo mikrovláknovou handričkou. Nenechajte ho schnúť na vzduchu, môžu vzniknú vodné škvrny. Použite prípravok TENZI ProDetailer SLS 0.7 L, účinné mliečko, ktoré obnoví a rozžiari keramický lak a iné predtým nanesené ochranné vrstvy.

Vždy, keď na aute zbadáte vtáčí trus, hmyz alebo miazgu zo stromov, ihneď ich odstráňte. Obsahujú prírodné kyslé látky, ktoré môžu ochranné nátery poškodiť. Preto majte vždy poruke Tenzi Detailer Odstraňovač hmyzu 600 ml, ktorý bezpečne odstráni akékoľvek organické nečistoty.

Autoumyváreň – áno alebo nie?

Aj autá s polymérovými nátermi môžete umývať v autoumyvárni. Vyhnite sa však automatickej kefovej autoumyvárni. Využite bezdotykovú autoumyváreň, kde sa žiadne vybavenie nedostane do kontaktu s vaším vozidlom – pravdepodobnosť poškodenia je preto veľmi malá. Dôležitý je aj výber umývacích procesov. Držte sa ďalej od bezdotykových autoumyvárni, ktoré používajú veľké množstvo alkálií a agresívnych čistiacich prostriedkov. Lebo iba správnou technikou a správnymi čistiacimi prípravkami dokážete predĺžiť životnosť polymérového náteru na vašom vozidle.

man-removing-foam-from-car

Detailing a Pro detailing – profesionálna starostlivosť o vaše auto

Čo očakávame od áut? Že nás dostanú z bodu A do bodu B. Čo očakávajú autá od nás? Iba trochu pozornosti. Základná údržba vozidiel spočíva v pravidelnom umývaní karosérie a kolies. Občas si dáme vyčistiť interiér, disky a elektróny či svetlomety. Starostlivosť o autá je však oveľa rozmanitejšia. Stretli ste sa už s pojmami „detailing“ a „pro detailing“? Jednoducho povedané, ak svojmu vozidlu doprajete ktorúkoľvek z týchto služieb, bude sa cítiť ako v salóne krásy.

Detailing a Pro detailing – starostlivosť o vaše auto

Zamerané na detaily

Mnohí sa na detailing auta pozerajú ako na niečo celkom zbytočné. Ak nemáte kam dávať peniaze, šup s nimi do rôznych vodičiek, mliečok, gélov či voskov! Stále prevláda názor, že autodetailing je iba honosnejšie pomenovanie činností, ktoré robíme bežne. Zas je to iba o tom, že sa nás niekto pokúša vyžmýkať z peňazí. Stačí sa však ponoriť hlbšie do detailingu a sami spoznáte jeho výhody.

Ak by sme to mali porovnať, umývanie auta v garáži alebo na príjazdovej ceste je ako bežné upratovanie v domácnosti. Detailing auta je ako podrobné a precízne jarné upratovanie. Autodetailing sa venuje všetkým častiam auta, každej zvlášť s rovnakou dôležitosťou. Autodetailing nevynechá ani ten naoko bezvýznamný detail.

Exteriér aj interiér

Hoci detailing zahŕňa oveľa viac, ako iba umytie exteriéru auta, aj tu sa to začína vodou a kvalitným autošampónom (TENZI Detailer AUTO ŠAMPÓN). Okrem karosérie sa autodetailing zameriava aj na ďalšie vonkajšie povrchy vrátane skiel, svetiel, spodku karosérie, medzidverných priestorov a motorového priestoru (TENZI Detailer Clean engine - aktívna pena na čistenie motorového priestoru). Samostatnou kapitolou je umývanie a starostlivosť o kolesá (TENZI Detailer "KRVAVÉ KOLESÁ").

Keď je auto profesionálne umyté a vysušené, prichádza na rad dôkladná kontrola laku. Počas nej sa zisťuje, či je potrebná korekcia laku a ďalších ochranných vrstiev. Detailing exteriéru auta počíta tiež s clayingom na dekontamináciu povrchu auta (TENZI ProDetailing CLAY Spray + CLAY BAR), tmelením, leštením či voskovaním.

Po dokonalej starostlivosti o vonkajšie časti auta si správny detailer posvieti na jeho vnútrajšok. Na začiatku zoznamu detailingových činností je vysávanie interiéru, čistenie a vykefovanie kobercov, podhľadov, čalúnenia dverí a pod. Používaním správnych a kvalitných Tenzi prípravkov dosiahnete perfektný vzhľad aj koženého interiéru a povrchov z ekokože (TENZI Detailer Čistá Koža). Pozornému oku detailera neujde ani špina a nečistoty na palubnej doske a ostatných plastových prvkoch (TENZI Detailer KOKPIT MAT).

Detailing myslí aj na také detaily, ktoré nám často pri bežnej údržbe auta ani nenapadnú. Zanesená klíma, mastné čelné sklo, odtlačky prstov na spätnom zrkadle, zápach a pod.

Detailing na profesionálnej úrovni

Vráťme sa však k našej problematike. Je detailing a pro detailing to isté? V podstate áno! Obidve služby sú postavené na detailoch auta, venujú pozornosť exteriéru aj interiéru. Rozdiel je však v kvalite prevedených úkonov. Ak sa do detailingu pustíte sami, nikdy nedosiahnete rovnaký výsledok, ako keď svoje vozidlo zveríte profesionálom. To je to „PRO“ detailing!

Pro detaileri sa detailingu venujú niekoľko rokov. Zväčša pracujú v štúdiu, ktoré je vybavené modernými a výkonnými strojmi a prístrojmi, majú k dispozícii techniku, o akej sa vám môže iba snívať. Skúsenosti a prax ich naučili, ktoré prípravky používať, a ktorým sa radšej vyhnúť. Všetko robia s veľkou precíznosťou, pretože majú na to čas. Prodetailing je zvyčajne aj ich povolanie. Neobmedzuje ich teda iné zamestnanie či ďalšie povinnosti. Ak im do starostlivosti zveríte svoje auto, môžete si byť istí, že sa mu budú venovať na 100 %.

Poďte do detailingu!

Detailing – áno alebo nie? Ak vás nepresvedčil ani náš prehľad služieb, ktoré autodetailing zahŕňa, zhrňme si na záver jeho výhody:

- za to, že svojmu autu prejavíte vernosť, vás bude bezpečne voziť dlhé roky,

- pomocou detailingu zastavíte čas, vaše auto bude dlho vyzerať ako nové,

- správne prevedený detailing sa premietne do dokonalého vzhľadu exteriéru aj interiéru,

- detailing znásobí váš zážitok z jazdy,

- investovaním do pro detailingu ušetríte výdavky, ktoré by sa v budúcnosti určite vyskytli ako dôsledok zanedbania kompletnej a precíznej údržby auta.

Keramický povlak – prečo stratil svoje hydrofóbne vlastnosti?

Keď sa na autolak nanesie keramický náter, zmenu vidieť na prvý pohľad. Auto sa krásne leskne, farba je sýta a hlboká, lak je hladký a bez škrabancov. S keramickým povlakom sa často spája aj water beading, teda zmena vody, dažďa či topiaceho sa snehu na drobné perličky. Pre mnohých sú práve tieto vodné perličky zárukou toho, že keramický náter stále funguje. Po niekoľkých mesiacoch zbadáte, že efekt water beading nefunguje, ako by mal. Je to vari dôvod na paniku? Stratila keramická úprava vášho vozidla hydrofóbne vlastnosti? Je potrebné keramický náter nahradiť novým?

Keramický povlak – prečo stratil stratil

Čo spôsobuje zrážanie vody?

Veľa produktov na umývanie a starostlivosť o autá, vrátane Tenzi prípravkov, pripisuje svojim výrobkom hydrofóbne vlastnosti. Práve hydrofóbnosť je zodpovedná za zrážanlivosť vody. Ako to funguje?

Hlavnou hrdinkou v tomto príbehu je voda. Voda je známa svojou priľnavosťou k povrchom a tiež svojou súdržnosťou. Molekuly vody sa spájajú jedna s druhou, hromadia sa na povrchu a držia sa tam doslova „zubami-nechtami“. Ak ju necháte zaschnúť, zanechá vám odkaz v podobe nepekných bielych vodných škvŕn. Aby sa voda prestala viazať, potrebujeme niečo, čo zmení povrchové napätie. V prípade starostlivosti o auto takto fungujú aj keramické nátery s hydrofóbnymi vlastnosťami. Ak použijete napríklad TENZI Q10 Flexi, zvýšite hydrofóbnosť, teda vodoodolnosť povrchu. Tým, že zmeníte jeho napätie, zmeníte aj správanie vody. Voda sa zráža do kvapiek, ktoré sa na povrch neprichytia, ale oveľa ľahšie z neho skĺznu.

Rovnaký magický efekt nastáva, ak použijete TENZI PROT NANO GT na impregnáciu textilných povrchov. Voda ľahko skĺzne z povrchu a nenasiakne do textílie. Jednoduchý spôsob, ako ošetriť čalúnenie auta, čalúnený nábytok a ďalšie textilné, semišové a kožené povrchy.

Vatter drops

Žiadny water beading – žiadny keramický náter

Omyl! Keramický povlak má okrem hydrofóbnosti niekoľko ďalších unikátnych vlastností. Predstavte si stavbu z kociek. Hydrofóbnosť je najvrchnejšia kocka, ktorú keď zložíte, zvyšok stavby ostáva neporušený. Ak teda keramický náter stratí niečo zo svojej vodoodpudivosti, prípadne celú, stále si zachováva napríklad odolnosť voči škrabancom, pružnosť, chemickú odolnosť a ochranu pred vplyvmi počasia.

To, že na karosérii ostala dostatočná vrstva keramického náteru, rozoznáte aj podľa lesku a farby. Ak lak má zrkadlový efekt a farba je sýta a žiarivá, môžete byť pokojní. Už toto je znak toho, že quartz ochrana stále funguje. Prejdite prstami po povrchu. Ak je hladký, bez škrabancov, s renováciou keramického náteru sa ponáhľať nemusíte.

Starostlivosť o keramickú ochranu

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že životnosť keramického povlaku je rôzna. Základný keramický povlak vydrží približne rok, kvalitnejšie keramické povlaky majú životnosť 3 roky, zatiaľ čo elitný keramický povlak môže vydržať až päť rokov. Ak svoje auto používate denne, nastavte sa na pravidelné umývanie a starostlivosť o ochranné vrstvy.

Aj životnosť keramického náteru sa dá predĺžiť. Stačia vám k tomu kvalitné prípravky. V prvom rade odporúčame začať správnym autošampónom. TENZI Quartz Šampón s kremíkovou ochranou stačí zmiešať s vodou v pomere 50-100 ml šampónu na 5 litrov čistej vody. Auto umývajte výlučne s mäkkou špongiou, ktorá nepoškriabe lak. Namočte ju do vody so šampónom a umyte povrch auta. Výhodou je, že šampón veľmi nepení, no predsa nezabúdajte na pravidelné oplachovanie v druhom vedre s čistou vodou. Nakoniec šampón spláchnite čistou vodou, karosériu utrite dosucha a vyleštite handričkou z mikrovlákna. Umývanie zakončite mokrým voskom. Tekutý vosk TENZI Wet Vosk sa aplikuje na mokrý povrch hneď po umytí. Zvyšuje hydrofóbne vlastnosti keramickej ochrany, a tým predlžuje jej životnosť.

Keramickú ochranu reaktivujete tiež použitím kondicionéra TENZI ProDetailer SLS. Prípravok v podobe jemného mliečka naneste na karosériu pomocou aplikátora, rozotrite a vyleštite. Ihneď uvidíte jeho účinok. Lak bude žiarivejší, vodoodpudivý s extra kĺzavosťou.

Podobne funguje aj Tenzi ProDetailer RLS, ktorý je určený priamo na ošetrenie keramického laku. Využíva najvyspelejšiu quartz nano technológiu. Dodáva sa v praktickom rozprašovači. Nastriekajte ho na čistý a suchý povrch a vyleštite handričkou z mikrovlákna.